יש דברים שעוברים עם הגיל, ויש כאלה שלא

עיכובים התפתחותיים המתגלים בגילאי הגן נחשבים נפוצים, ויכולים להיות בעלי אופי שונה. בין אם מדובר באחיזה לקויה של עיפרון או קושי בשריכת שרוכים, בבעיות קואורדינציה, או בחוסר התמצאות במרחב, לא כל העיכובים עוברים מעצמם עם הגיל.

למרבית הצער, הורים רבים מבינים שילדם בבעיה רק כאשר הוא גדל והפערים בינו לבין ילדים בני גילו אינם מצטמצמים. ככל שחולף הזמן, פערים אלה עלולים לגדול, משום שילדים שאינם מאובחנים נוטים להתחמק מהתמודדויות ולפתח חששות מביצוע פעולות בסיסיות של משחק ולימוד. אך עבור מי שקשובים לילדם, גילאי הגן יכולים להיות חלון הזדמנויות לגישור על פערים. אבחון וטיפול בגילאים הרכים יכולים לקדם ולשפר את היכולות ולמנוע בעיות תפקודיות מורכבות בהמשך.

בחנו את ילדכם

● ילדכם מתקשה להרכיב פאזלים המיועדים לבני גילו?
● לוקח לילדכם זמן ארוך מהרגיל לרכוש מיומנויות של מוטוריקה עדינה כגון:
● כתיבה, שריכת שרוכים, גזירה במספריים, רכיסת כפתור?
● האם הוא מתקשה להיות עצמאי בפעולות כגון: שימוש בסכין ובמזלג? פעולות רחצה והיגיינה?
● הילד נוטה להשתמש בשתי הידיים לביצוע פעולות, ועדיין לא התגבשה אצלו יד דומיננטית?
● לילד יש קושי להשתמש בכל אחד מאברי גופו באופן נפרד? כשמזיז יד גם הרגל זזה? (??)
● לילד יש קושי לבצע פעילויות בצד ההפוך ליד הדומיננטית? לדוגמא אם הוא ימני,
● הוא מתקשה לכתוב בצד השמאלי של הדף?

אבחון במרכז לקידום למידה

רוב הילדים הרכים המגיעים לאבחון, מופנים על ידי גורם מטפל: רופא הילדים או האחות בטיפת חלב. לעיתים זו הגננת העירנית, או דווקא ההורים ששמים לב שקיים עיכוב, ופונים לגורם מטפל המפנה לאבחון. במקרה כזה, על פי חוק הבריאות הממלכתי, על ההורים להביא מכתב מהצוות החינוכי.

במרכז לקידום למידה נפגוש את הילד לאבחון האורך בין 2-4 פגישות בנות 50 דקות בהן הילד מתבקש לבצע מטלות כמו ציור, משחק, קפיצה, גלגול. בהתאם לתוצאות האבחון נקבל החלטות לגבי אופי הטיפול, ונתאים טיפול ייעודי. לכל עיכוב התפתחותי מותאמים טיפולים שונים. כל הטיפולים מערבים את ההורים ולרוב גם את הצוות החינוכי המטפל, ורותמים אותם ליצירת השינוי המיוחל.

מבעיות להצלחות

טכניקות הריפוי בעיסוק נועדו להקנות לילד המטופל תפקוד ועצמאות מרביים. המטרה היא לסייע לילד להיות מעורב ושותף פעיל בעיסוקים משמעותיים וחשובים עבורו. כאן הוא ילמד לרכוש כלים שיסייעו לו להצליח להתמודד עם המשימות הגדלות והולכות: לכתוב במחברת, להעתיק מהלוח, לכתוב בכתב קריא, להשתמש נכון בכלי הכתיבה, להכיר את המספרים והאותיות ועוד. במרכז לקידום למידה הטיפול נעשה תוך שימוש במשחקים, בספרים, בחומרי יצירה ובמגוון דרכים יצירתיות ומהנות. אלה מבססים את בטחונו העצמי של הילד ואת אמונתו בעצמו.

מתלבטים לגבי יכולותיו של הילד? דברו איתנו....

contact btn